Skip to main content

Corona heeft heel wat op zijn kop gezet. In no-time bleken we in staat om thuis te werken, digitaal af te spreken en ander werk te kunnen doen. En wat voorafgaand aan corona bij veel organisaties onmogelijk leek, bleek ineens toch te kunnen. De coronaperiode heeft veranderingen in het werk in een stroomversnelling gebracht. Wat hebben we geleerd en wat houden we vast? ​In dit artikel delen we 5 tips om succesvol hybride te kunnen werken.

1. Leer omgaan met autonomie

Meer autonomie door bijvoorbeeld hybride werken werkt als een buffer tegen stressklachten. Echter blijkt ook uit onderzoek dat mensen sneller geneigd zijn over hun grenzen te gaan wanneer ze meer autonomie in hun werk krijgen.

Kies daarom bewust wanneer je werkt en wanneer niet. En leer je persoonlijke stress signalen herkennen, zodat je op tijd kunt bijsturen wanneer dat nodig is.

2. Zorg voor balans in je dagen

Bij hybride werken is de valkuil dat bepaalde taken op kantoordagen gepland worden, zoals vergaderingen en presentaties, terwijl andere taken juist beter op de thuiswerkdagen gepland kunnen worden. Hierdoor kan er een groot verschil ontstaan tussen thuiswerken en op kantoor, waarbij de ene dag misschien minder leuk is dan de andere. Ook kan het ervoor zorgen dat er dagen te volgepland worden, wat niet duurzaam vol te houden is. Zorg dus voor een goede afwisseling op de dagen en taken.

3. Maak tijd voor informele praatjes met collega’s

Zeker wanneer je minder vaak op kantoor te vinden bent is het belangrijk om tijd vrij te maken voor contact met collega’s. Trap daarom niet in de valkuil van stap 2 en houd tijd vrij voor praatjes bij het koffiezetapparaat.

4. Benut de mogelijkheden

Hybride werken creëert mogelijkheden voor variatie. Iedereen is anders en heeft andere wensen en voorkeuren. Benut deze mogelijkheden in het hybride werken, door jezelf eerlijk af te vragen wat voor jou werkt. Misschien hou je van veel afwisseling in locaties, heb je behoefte aan een thuiswerkdag voor jezelf met focus en rust of kun je je reistijd beter benutten.

5. Voorkom een dagelijkse verhuizing

Zorg dat beide werkplekken beschikken over alles wat je nodig hebt, om frustraties te voorkomen. Werken op twee plekken betekent ook dat je alle spullen telkens mee moet nemen, waardoor de kans bestaat dat je wel eens wat vergeet. Bedenk hier vantevoren een oplossing voor, bijvoorbeeld twee volledig ingerichte werkplekken, documenten in de cloud en een vaste werktas.

Meer informatie?

Stress verdwijnt niet zomaar van de werkvloer, maar je kunt er wel preventief en proactief iets tegen doen. Met The Mental Move als partner ben je als organisatie op de toekomst voorbereid.

Tijd om in beweging te komen. Kom erachter hoe jij concreet bij kunt dragen aan een gezonder klimaat binnen jouw organisatie – en ga aan de slag!

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy akkoord*
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.