Naar een gezonde geest

MET EEN GEZOND LIJF

Sinds filosoof René Descartes zijn ‘Ik denk, dus ik ben’ de wereld in bracht, is de wetenschap het lichaam steeds meer los van de geest gaan zien. Veel psychologen en medici zijn er inmiddels achter dat die scheiding toch niet zo vanzelfsprekend is. Sterker nog: hoe we met ons lichaam omgaan heeft invloed op onze mentale gezondheid. Hoe kun je door je leefstijl je mentale gezondheid verbeteren?

Nuttige neurotransmitters

Neurotransmitters zijn de boodschappers van ons brein. De boodschap die ze overbrengen kan zomaar je mentale gezondheid een boost geven. Er zijn neurotransmitters die maken dat je je vrolijker voelt, je een voldaan gevoel krijgt of een gevoel van verbinding ervaart. We sommen ze voor je op:

The Mental Move-Illustrations-01

  • Dopamine: bezorgt beloning. Extra dopamine wordt aangemaakt wanneer je bijvoorbeeld een taak afvinkt, stilstaat bij een kleine overwinning, goed voor jezelf zorgt of iets lekkers eet.
  • Oxytocine: bezorgt verbinding. Je brein maakt extra oxytocine aan wanneer je iets doet voor een ander, speelt met een dier, iemand knuffelt (voor zover dat nog kan), iemand een compliment geeft, een leuk bericht stuurt, et cetera.
  • Serotonine: bezorgt geluk. Extra serotonine wordt onder meer aangemaakt wanneer je sport of fysiek bezig bent, in de zon zit, wandelt of mediteert.
  • Endorfine: bezorgt pijnstilling. Je maakt extra endorfine aan door te lachen(!), te sporten of pure chocola te eten.

Het zou zomaar kunnen dat je uit dit lijstje al een paar acties haalt die je in jouw dagelijks leven kunt toepassen. Je hebt meer invloed op hoe je je voelt dan je denkt!

Handige tools

Er is steeds meer kennis over hoe we zelf kunnen bijdragen aan onze mentale gezondheid. Maar als je een druk leven hebt, is verandering lastig. Gelukkig leven we in 2021: er zijn allerlei handige tools die het makkelijker maken om beter voor onze lichamelijk en mentale gezondheid te zorgen.

  • The Mental Move
    Ga laagdrempelig aan de slag met het verbeteren van je mentale conditie. Vragenlijsten, monitoring en zelfhulpmodules helpen je hierbij. De online module ‘Kom in beweging’ helpt je bij het concreet maken en uitvoeren van je goede voornemens. Wil je meer? Plan dan eenvoudig een videoconsult in met een psycholoog. Je werkgever laat je gratis deelnemen aan The Mental Move, maar ontvangt geen informatie die jij deelt.
  • De Ommetje-app
    Deze app van de Hersenstichting brengt je in beweging, door je elke dag een wandeling te laten maken. Het levert je meer productiviteit en energie op, helpt je onthaasten en vergroot je creativiteit.
  • Headspace
    Met de app Headspace maak je op een toegankelijke manier kennis met meditatie. Door oefeningen, filmpjes en uitleg ga je steeds meer begrijpen over de werking en het positieve effect op je lichaam van regelmatig mediteren.

Vooral tijdens de donkere winterdagen kan het, ondanks alle hulpmiddelen, moeilijk zijn om in beweging te komen. Zowel letterlijk als figuurlijk. Maar besef dan: alle kleine beetjes helpen. Dus blijf positief en wees vriendelijk voor jezelf: start met een klein blokje om, geef die aardige collega een gemeend compliment of neem even twee minuten de tijd voor een kop thee. Want ook met kleine stapjes kun je de goede kant op.

Neem deel aan The Mental Move

The Mental Move biedt online modules die je helpen om je veerkracht te versterken. De modules ‘omgaan met stress’, ‘meer bewegen’ en ‘mindfulness’ sluiten mooi op dit onderwerp aan. Ga naar het preventieplatform voor meer informatie. Informatie die je met ons deelt, komt niet bij je werkgever terecht.