Steun bij stress

DE KRACHT VAN COLLEGA'S

Je collega is van de trap gevallen. Ze heeft haar been gebroken en zal een tijd niet aan het werk kunnen. . Jij stuurt een troostend bericht en informeert regelmatig hoe het met haar gaat, ook als ze weer terug is. Een kleine moeite, je doet het graag. Maar hoe pak je zoiets aan als iemand geveld is door stress, burn-out of depressie?

Openheid op de werkvloer

Veel mensen zijn bang om hun mentale klachten op het werk te bespreken. Nu we meer op afstand aan het werken zijn, is de drempel om persoonlijke zaken met elkaar te bespreken nog verder verhoogd.

Uit onderzoek blijkt dat het ontvangen van sociale steun terwijl je stress ervaart ontzettend belangrijk is. Psycholoog Geertje van Daalen promoveerde op dit onderwerp. Ze ontdekte dat je gesteund voelen door collega’s niet alleen prettig is, maar zelfs positieve invloed op je gezondheid heeft.

steun-stress
Collega’s steunen

Als collega kun je iemand een luisterend oor bieden en signalen serieus nemen, maar ook helpen door een veilige sfeer te creëren wanneer iemand terugkomt. Dat doe je alleen al door begrip te tonen voor de situatie.

Ook bij het voorkomen van mentale problemen kun je als collega een belangrijke rol spelen. Wees alert op subtiele signalen in het gedrag van collega’s en waarschuw iemand op het moment dat je merkt dat er iets niet goed zit. Zie je dat een collega vaak gestresst is, verstrooider is, frequenter afwezig is, prikkelbaar reageert of snel geëmotioneerd raakt? Dan is het tijd voor actie.

Steun geven: zo pak je dat aan

  1. Ga het gesprek aan. ‘Ik maak me zorgen over je. Hoe gaat het?’ Benoem het gedrag dat je bij je collega ziet. Geef voorbeelden zonder te oordelen. Spreek vanuit de ik-vorm. Bijvoorbeeld: ‘Het valt me op dat je geen pauzes meer neemt.’ Of: ‘Ik zie dat dat je je vaker terugtrekt en minder samenwerking opzoekt.’
  2. Luister naar je collega. Oordeel ook hier niet. Al bedoel je het goed: geef geen tips en adviezen, die versterken het gevoel van falen. Help de ander om zijn of haar gedachten te ordenen en vat samen wat je hoort. Leef je in, bedenk hoe jij je zou voelen in deze positie en geef dit terug aan je collega.
  3. Bied hulp aan. ‘Wat kan ik doen om je te helpen?’ Vaak helpt het al enorm als iemand zijn of haar hart bij jou kan luchten. Maar misschien kun je ook in praktische zin ondersteuning bieden. Neem niet structureel het werk van iemand over, maar help om het probleem met de juiste persoon te bespreken.
  4. Moedig het zoeken naar professionele hulp aan. Denk aan de bedrijfsarts, de huisarts, of een psycholoog van The Mental Move. Je collega kan iemand kiezen waarbij hij of zij zich goed voelt. Voorkomen dat het erger wordt is beter dan achteraf genezen.

Binnen een organisatie hebben leiders  ook op het gebied van mentale gezondheid een voortrekkersrol. Deel als manager of teamleider iets over je persoonlijke situatie, daarmee geef je je team het signaal dat hier ruimte voor is. Het is tijd om persoonlijk te worden!

Neem deel aan The Mental Move

The Mental Move biedt online modules die je helpen om je veerkracht te versterken. De modules ‘omgaan met stress’ en ‘mindfulness’ sluiten mooi op dit onderwerp aan. Ga naar het preventieplatform voor meer informatie. Informatie die je met ons deelt, komt niet bij je werkgever terecht.