Mindfulness maakt je bewust

IN PLAATS VAN BEZORGD

De term ‘mindfulness’ heb je ongetwijfeld weleens gehoord. Het is een psychologiestroming die in het Westen snel populair geworden is. Mindfulness gaat over bewustzijn, over ‘leven met aandacht’. Dit zorgt ervoor dat je minder piekert, minder stress hebt en productiever werkt. Wat is mindfulness precies? En hoe pas je het toe?

De meeste mensen leven constant in hun hoofd –hun gedachten hebben de overhand. Die gedachten gaan zelden over het nu, maar bijna altijd over het verleden of de toekomst:

‘Ik moet morgen mijn collega nog terugmailen’

‘Niet vergeten dat verslag af te maken’

‘Volgens mij vonden ze mijn presentatie niet sterk genoeg’

The Mental Move-Illustrations-04
Zicht op ons brein
Onze hersenen zijn in staat ervaringen te simuleren. Dit kan handig zijn, maar het heeft ook minder positieve effecten. Het zorgt ervoor dat we uit het moment gehaald worden, bezig zijn met wat we willen bereiken of bezitten en proberen pijn te voorkomen die veroorzaakt wordt door onrealistische of overdreven angsten. Zo laat ons brein ons onnodig lijden.

Sommige lichamelijke en mentale ongemakken zijn onvermijdelijk. Je zou ze de eerste pijlen van het leven kunnen noemen. Maar vervolgens voegen we daar onze reacties aan toe. Die reacties zijn de tweede pijlen – pijlen die we zelf afschieten.

Het grootste deel van ons lijden ontstaat door die tweede serie pijlen. Sterker nog: vaak schieten we ze zelfs af als er nog nergens een pijl te bekennen is. Ons brein is er goed in om op positieve situaties  negatieve gedachten te laten volgen.

Ik verdien dat compliment eigenlijk helemaal niet.

Iemand anders had het vast nog beter gedaan.

Lijden is een lichamelijk proces. Het activeert je sympatische zenuwstelsel. Mindfulness zorgt voor bewustwording, waardoor je op den duur grip krijgt op het afvuren van die tweede pijlen. Ook helpt het je parasympatische zenuwstelsel te activeren, waardoor je lichaam ontspant.

Bewustwording
Misschien herken je de volgende situatie wel: je rijdt in de auto of op de fiets ergens naartoe, en eenmaal op de locatie aangekomen vraag je jezelf af hoe je daar in hemelsnaam gekomen bent. In gedachten verzonken doen we veel dingen onbewust op de automatische piloot. We merken maar de helft van wat er om ons heen gebeurt, wat we voelen en welke gedachten we hebben. Puur omdat we zo druk bezig zijn in ons hoofd.

Mindfulness leert je opnieuw observeren. Het helpt je in zien dat een groot deel van je gedrag erop gericht is je prettig te laten voelen en vervelende situaties te vermijden. Je bent continu bezig alles in goede banen te leiden, en dat levert stress op.

Wanneer je beseft dat je in staat bent onprettige situaties te doorstaan en je realiseert dat je niet altijd een prettig gevoel hoeft te hebben, valt er een last van je schouders. Je hoeft niet langer je energie te gebruiken voor het nastreven van wat er door je hoofd gaat, en ook niet meer gefocust te zijn op vermijden.

Mindfulness op de werkvloer
Mindfulness komt overal van pas. In je privéleven, maar zeker ook op je werk. Probeer het aan de hand van de volgende acht praktische tips maar eens uit.

  1. Wees je bewust van het moment, in plaats van op de automatische piloot te werken. Merk op wat er om je heen gebeurt, maar ook wat er in je hoofd en lijf gebeurt. Dwaal je af en spelen er gedachten door je hoofd? Erken deze simpelweg, laat ze gaan en breng je aandacht weer naar je taak.
  2. Neem aan het begin van je werkdag een helder besluit over wat je die dag gaat doen. Het maakt je productiever en helpt je concentreren.
  3. Bedenk steeds waarom je iets doet. Dit houdt je gemotiveerd en helpt je door te gaan.
  4. Doe tijdens je werk korte mindfulnessoefeningen. Stretch, maak een korte wandeling, haal een paar keer diep adem of doe een ademoefening. Eén minuut achteroverleunen helpt je al om je hoofd leeg te maken en opnieuw je focus te vinden. Een korte oefening tussen afspraken door kalmeert je zenuwstelsel, vermindert vecht-of-vluchtreacties en ativeert het wijze, kalme gedeelte van je brein.
  5. Doe één ding tegelijk. Mensen zijn niet gemaakt om te multitasken: het kost je brein veel energie om telkens te moeten schakelen. Daarbij wordt de kans dat je dingen vergeet groter.
  6. Gebruik dagelijkse herinneringen voor je mindfulness-momentjes. Zet een afspraak in je agenda, een alarm op je telefoon of plak een sticker op je computerscherm.
  7. Je kunt niet zonder rust. Je brein heeft pauzes nodig om informatie te ordenen en efficiënt te werken. Haast leidt tot fouten, slechte keuzes en verspilde energie.
  8. Acceptatie is de eerste stap naar verandering. Maar let op: accepteren is iets anders dan opgeven. Wanneer je een deadline gemist hebt, accepteer het. Vervolgens kun je kijken naar een oplossing, van je fout leren en doorgaan.

Bron: Boeddha’s brein – Rick Hanson

Neem deel aan The Mental Move

The Mental Move biedt online modules die je helpen om je veerkracht te versterken. De module ‘mindfulness’ sluit mooi op dit onderwerp aan. Ga naar het preventieplatform voor meer informatie. Informatie die je met ons deelt, komt niet bij je werkgever terecht.