In 4 stappen naar emotionele flexibiliteit

ZO DOE JE DAT

Wanneer we lastige emoties ervaren zijn we vaak geneigd deze weg te stoppen – door afleiding te zoeken of positief te denken, of er in verstrikt te raken – door te gaan piekeren of jezelf verwijten te maken. Beide strategieën kunnen ervoor zorgen dat de emoties niet meer gevoeld worden, hoewel dit vaak maar van korte duur is. De weggestopte emotie heeft de vervelende gewoonte zich op een ongepast moment alsnog te laten zien. En door het vasthouden aan de emotie blijft er geen ruimte over voor de dingen die we daadwerkelijk belangrijk vinden in het leven.

Als beide strategieën niet werken, hoe kun je dan wel op een effectieve manier met emoties omgaan?

Wat is emotionele flexibiliteit?
Wanneer je gedachten en gevoelens ervaart op een manier die je helpt om het beste van jezelf te laten zien, spreken we van emotionele flexibiliteit. Emotioneel flexibele mensen accepteren dat het leven niet altijd makkelijk is, maar blijven ondanks tegenslagen, stress of angst handelen naar hun belangrijkste waarden en doelen. Ze bewegen gemakkelijk mee met wat er gebeurd in de snel veranderende wereld, door middel van moed en zelfcompassie.

In 4 stappen naar emotionele flexibiliteit

1. Aanwezig zijn
Aanwezig zijn betekent je gedachten, emoties en gedrag onder ogen komen en ze met nieuwsgierigheid en mildheid te bekijken. Zo kun je ontdekken dat sommige emoties heel begrijpelijk en passend zijn bij een situatie, waar andere gevoelens juist worden getriggerd door eerdere ervaringen en minder helpend blijken te zijn.

  • Richt je blik naar binnen
  • Ga na wat de emotie onder de emotie is
  • Accepteer alle emoties die je ervaart
  • Erken je gedachten zonder te geloven dat ze waar zijn

2. Afstand nemen
De volgende stap is afstand nemen van je gedachten en emoties. Gedachten zijn maar gedachten. Deze afstand tussen je emotie en reactie helpt je voorkomen dat je automatische piloot het stuur overneemt. Zodat jij de regie weer in handen hebt.

  • Welk signaal geven m’n emoties?
  • Doet de situatie mij denken aan een eerdere situatie?
  • Welk deel van mijn zelfbeeld is betrokken?

3. Je waarden weten
Nu er wat meer rust en ruimte is, kun je stil gaan staan bij de dingen die je belangrijk vindt: je doelen en waarden. Je waarden bepalen welke richting je in wilt bewegen wanneer je voor een keuze komt te staan. Ga ik na mijn werkdag sporten of ga ik met mijn vrienden op het terras zitten?

  • Wat is belangrijk voor jou?
  • Wat inspireert je? Wat maakt je woedend, verdrietig en bang?
  • Wanneer voel je je dankbaar? Waarvoor?

4. Actie ondernemen
Juist de kleine, bewuste aanpassingen kunnen een groot verschil maken, wanneer ze je dichter bij je waarden brengen.

  • Welke kleine aanpassing kun je maken in je dagelijkse routine, zodat je meer in lijn komt met je doelen en waarden?
  • Welke kleine stap kun je nemen buiten je comfort zone, die je helpt groeien?

Neem deel aan The Mental Move

Wil je verder denken over hoe je jouw omgang met stress kunt verbeteren? Zoek laagdrempelig contact met een psycholoog van The Mental Move. We denken graag met je mee. De informatie die je met ons deelt, komt niet bij je werkgever terecht.

Ga naar het preventieplatform voor meer informatie.