De kracht van bewegen

VOOR ONS BREIN

Uit onderzoek blijkt steeds duidelijker: lichaamsbeweging is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je brein. Ons brein heeft zich de afgelopen duizenden jaren niet aanzienlijk ontwikkeld, ondanks de enorme veranderingen in onze manier van leven. Hierdoor zijn we steeds verder af komen te staan van het leven waarvoor we gemaakt zijn, ons brein leeft namelijk nog steeds op de savanne. Hoe kun je er met behulp van beweging voor zorgen dat je brein optimaal functioneert? We leggen het je in dit artikel uit! 
bewegen-afbeelding
Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig wandelden, niet alleen een betere conditie kregen, maar hun brein ging ook efficiënter werken. De verbindingen tussen de hersenkwabben waren sterker geworden, waardoor de verschillende delen van de hersenen beter met elkaar samen kunnen werken. Deze ontdekking betekent dat het brein efficiënter werkt bij diegene die aan lichaamsbeweging doen en dat de schadelijke gevolgen van het ouder worden stagneren of zelfs teruggedraaid kunnen worden. Bewegen leidt dus niet alleen tot meer uithoudingsvermogen, of een fitter lijf, maar ook tot een beter werkend brein.  

 

Beweging zorgt voor stress in het lichaam, maar door te bewegen daalt je cortisol (stress) gehalte tijdens de fysieke inspanning. Wanneer je regelmatig beweegt, zal je cortisolgehalte steeds minder toenemen, zowel tijdens het sporten als bij stressvolle activiteiten in het dagelijks leven. Met sporten leer je je lichaam dus om niet overdreven te reageren op stress. En stress is tegenwoordig de belangrijkste oorzaak waarom mensen ziekteverlof opnemen.  

 

Naast het feit dat beweging een remmende werking op je stressrespons heeft, zorgt ook de prefrontale schors van je brein, daar waar je executieve functies zitten, voor een lagere stressrespons. In dit gebied zit het vermogen om je impulsen te beheersen en analytisch te kunnen denken. Wanneer je gestrest bent, zorgt dit gebied ervoor dat je niet overdreven emotioneel reageert, maar je ratio en emotie in balans blijft. De reden dat sommige mensen vatbaarder zijn voor angstgedachten en paniekaanvallen, is voor een groot deel te verklaren doordat de prefrontale kwab het angstsignaal dat vanuit de amygdala komt, onvoldoende kan afremmen. Hierdoor zien ze overal gevaar en ervaren ze continue stress. 

  

Maar hoe kan sporten hier invloed op hebben? Zodra je gaat bewegen verbetert de bloedtoevoer naar je brein. Op langere termijn worden er nieuwe bloedvaten aangemaakt, waardoor er zowel meer bloed als meer zuurstof wordt toegevoerd en meer afvalstoffen worden afgevoerd. Ook zorgt regelmatig bewegen voor betere verbindingen in de hersenen tussen de amygdala en prefrontale kwab, waardoor de balans tussen emotie en ratio beter behouden kan worden. Tot slot is ook gebleken dat de prefrontale kwab groeit dankzij regelmatige beweging – net zoals een spier.  

Genoeg reden om op te staan en te gaan bewegen?  

 

Om je extra gemotiveerd te houden een aantal beweegtips: 

  • Zorg dat je hartslag omhoog gaat tijdens het bewegen, daardoor zorg je voor een goede bloedtoevoer naar je brein  
  • Doe daarnaast activiteiten die je spierkracht en balans vergroten  
  • Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten achter elkaar voor het beste effect  
  • Download de gratis Ommetje app en wandel met familie, vrienden of collega’s 
  • Zet een reminder in je telefoon en sta ieder uur even op van je werkplek 

 

Wil je meer informatie? Neem contact op met onze psychologen via info@thementalmove.nl of bel 085 – 1303482.​